Wednesday, December 24, 2008

Tidak Menjadi Masalah !


Kuala Terengganu - PAS tidak melihat pencalunan Ketua UMNO Bahagian Kuala Terengganu, Senator Dato’ Wan Farid Wan Salleh sebagai satu halangan kepada usaha PAS untuk menang pada pilihanraya kecil parlimen KualaTerengganu yang akan diadakan pada 17 Januari depan.

Pengarah Operasi Jawatankuasa Induk Pilihanraya Kecil Kuala Terengganu Dato’ Wan Mutalib Embong berkata demikian ketika ditanya oleh para wartawan di Markaz Tabiah Kuala Terengganu, Kuala Ibai dekat sini kelmarin.

“Jentera kita ada dua peringkat, yang pertama peringkat pusat, pengarahnya YB Timbalan Presiden, pengarah operasinya saya sendiri,

“jentera kerja dibawah saya ada 38 portfolio, selain ada jentera kerja peringkat tempatan, yang pertama kita (PAS) disokong oleh Pakatan Rakyat, kedua jentera dari negeri-negeri dan yang ketiga dari DUN-DUN (dalam negeri Terengganu,”katanya.

Menurut beliau sehingga kini sebanyak 182 unit rumah telah disewa dan disediakan untuk tetamu-tetamu yang menjadi jentera sokongan kepada jentera pilihanraya PAS Terengganu.

Apabila diminta pandangan tentang calun Barisan Nasional Dato’ Wan Farid, beliau berkata, sebagai seorang yang pernah menjadi Timbalan Menteri kerajaan pusat, Wan Farid gagal membawa apa-apa perubahan kepada warga Kuala Terengganu.

“Kita (PAS) melihat kita boleh lawan dia (Wan Farid), dia pernah dilantik senator, dia baru dilantik (semula) menjadi senator dalam Sidang DUN baru-baru ni,

“selain itu dia (pernah menjadi) Setiausaha Parlimen dan Timbalan Menteri, tetapi tidak ada perubahan kepada Terengganu, hasil kepada rakyatnya tidak ada walaupun dia pegang jawatan Timbalan Menteri,”kata Dato’ Wan Mutalib.


Wan Farid Tidak Layak Berbicara Tentang Legasi Allahyarham Datuk Razali Ismail

Kuala Terengganu - Angkatan Muda Keadilan (AMK) Negeri Terengganu membidas kenyataan yang dibuat oleh Calon Barisan Nasional (BN ) bagi Pilihanraya Kecil (PRK) Kuala Terengganu Senator Datuk Wan Farid Wan Salleh yang berkata kononnya beliau mempunyai tugas berat untuk menyambung legasi yang ditinggalkan Allahyarham Datuk Razali Ismail .

Timbalan AMK Fariz Musa berkata, Wan Farid tidak layak untuk membuat kenyataan demikian kerana beliau merupakan orang yang bertanggungjawab dan terlibat secara langsung dalam usaha ‘mematikan karier politik ‘Allahyarhan Datuk Razali.

Katanya, Wan Farid melalui satu konspirasi telah menewaskan Allahyarham Datuk Razali dari mempertahankan jawatan beliau sebagai Timbalan Ketua UMNO Bahagian Kuala Terengganu apabila abangnya Datuk Wan Hisham Wan Salleh mencabar Datuk Razali Ismail dalam pemilihan UMNO Bahagian Kuala Terengganu tempoh hari .

“Malah, Allahyarham juga tewas dalam pemilihan Perwakilan UMNO Bahagian Kuala Terengganu ke Persidangan Agung UMNO,

“iaitu satu tindakan beliau dan UMNO Kuala Terengganu yang menafikan dan memalukan Allahyarham Datuk Razali yang konsisten menentang rasuah dalam UMNO.”ujar Fariz dalam satu siaran media yang dihantar melalui e-mel semalam.

Menurutnya Wan Farid juga tidak layak meneruskan legasi Allahyarham Datuk Razali Ismail untuk melahirkan modal insan berkualiti kerana beliau sehingga hari ini tidak berani ‘bersumpah’ menafikan bahawa belliau tidak terlibat mengarahkan pihak polis dalam kes insiden menembak 2 orang ahli PAS di Batu Burok.

Katanya peranan dan kebertanggungjawaban Allahyarham Datuk Razali Ismail dan komitmen beliau terhadap memajukan pendidikan dan Parlimen Kuala Terengganu tidak akan mampu diteruskan oleh Wan Farid kerana sepanjang beliau menjadi Timbalan Menteri Keselamatan Dalam Negeri tidak ada pembangunan dan kemajuan yang dibawa ke Kuala Terengganu .

“Sebaliknya beliau meraih laba dan mengaut keuntungan melalui Kejohanan Antarabangsa Perlumbaan Kapal Layar ( Monsoon Cup ) setiap tahun kerana beliau dan abang beliau Wan Hisham Wan Salleh antara terlibat sebagai Ahli Lembaga Pengarah T Best sepertimana yang dilaporkan oleh The Edge Daily, 5 Mei 2008 ,”kata Fariz

Fariz juga berkata, Wan Farid tidak perlu berlagak ‘ baik , suci dan bersih ’ sedangkan tangan beliau penuh dengan kekotoran . Beliau tidak layak bercakap soal meneruskan legasi Allahyarham Datuk Razali yang berjiwa rakyat . Perlantikan beliau ke dalam kabinet sebagai Timbalan Menteri bukan diperolehi melalui mandat rakyat tetapi belas ihsan Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi. Ini kerana sebelum itu beliau dilantik sebagai Setiausaha Politik Menteri Keselamatan Dalam Negeri kepada Perdana Menteri.

“Kredibiliti dan integriti beliau diragui dan dipersoalkan . Ini yang menjadikan beliau bukannya calon pilihan rakyat Kuala Terengganu dalam Pilihanraya Kecil P036 Kuala Terengganu pada 17 Januari 2009 depan.”tambah Fariz

No comments: