Sunday, December 28, 2008

Pilihan raya ‘perang’ demokrasi


Kuala Nerus - Proses pilihan raya di negara ini merupakan ‘peperangan’ secara demokrasi yang boleh diterima oleh jemaah dan syariat Islam.

Parti Islam Se-Malaysia (PAS) merupakan antara gerakan Islam yang tertua menyertai proses demokrasi melalui pilihan raya meski pun masih banayak kekurangan dan kepincangannya.

Timbalan Ketua Dewan Pemuda PAS Negeri Terengganu, Ustaz Ariffin Deraman berkata demikian pada Majlis Penutup Kursus Perguruan Pasti Negeri Terengganu Peringkat Asas dan Sijil 2008, di Maahad Tahfiz Wal-Tarbiyyah Darul Iman (MTT), Tok Jiring, dekat sini, hari ini.

Katanya, PAS menyertai pilihan raya adalah ‘perang’ secara aman melalui sistem demokrasi yang dibenarkan oleh syariat Islam.

“Kita (PAS) masuk pilihan raya ini macam masuk ‘perang’ tetapi secara aman dan melalui system demokrasi yang dibenarkan dalam Islam.

“Jika kita (PAS) menang, kita (PAS) boleh memerintah negeri dan negara untuk melaksanakan syariat dan mendaulatkan Islam,” jelasnya.

Menurutnya, PAS antara gerakan Islam yang paling lama menyertai pilihan raya di dunia dan berjaya memerintah negeri.

Beliau menjelaskan, sistem demokrasi yang diamalkan di negara ini masih banyak kepincangan yang berlaku dan perlu diperbaiki sebelum rakyat menolaknya.

Justeru itu, katanya PAS tetap akan menyertai Pilihan Raya Kecil (PRK) P.36 Kuala Terengganu yang akan diadakan pada 17 Januari depan meski pun berhadapan dengan demokrasi yang ‘tempang’

No comments: