Friday, January 23, 2009

Wahid Menang Dengan Majoriti Lebih Besar



Kuala Terengganu - Calon Pakatan Rakyat dari PAS, Hj Mohd Abdul Wahid Endut telah memenangi kerusi parlimen P.036 Kuala Terengganu dalam pilihanraya kecil disini hari ini, dengan majoriti yang lebih besar.

Keputusan rasmi kemenangan Pakatan Rakyat itu diumumkan jam 9.30 malam tadi yang mengisytiharkan Mohd Abdul Wahid,52, memperolehi 32,883 undi berbanding calon Barisan Nasional (BN), Dato’ Wan Ahmad Farid Wan Salleh mendapat 30,252 undi.

Pegawai Pengurus Pilihan Raya Kecil Kuala Terengganu, Wan Mustafa Wan Hassan mengumumkan kemenangan Wahid dengan majoriti 2,631 undi di Stadium Negeri.

Selepas keputusan diumumkan, beliau disambut oleh pemimpin-pemimpin Pakatan Rakyat termasuk Presiden PAS, Dato’ Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang dan timbalannya, Ustaz Nasharuddin Mat Isa.

Dalam sidang media selepas itu, Mohd Abdul Wahid menafikan undi yang diterima daripada pengundi Cina tidak memuaskan bahkan beliau berkata undi yang diterima pada pilihanraya kecil ini lebih tinggi berbanding pilihan raya umum 8 Mac tahun lalu.

"Kami (PAS dan Pakatan Rakyat) akan membuat bedah siasat (post-mortem) untuk melihat arah aliran penyokong Cina," katanya.

Mohd Abdul Wahid yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Wakaf Mempelam berkata, beliau akan membawa isu royalti minyak serta pengajaran dan pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) ke Parlimen.

"Ini (isu) yang saya akan tumpukan dan akan dijelaskan kemudian," katanya.

Sementara itu, di luar Stadium Negeri di sini, kira-kira 5,000 penyokong PAS dan Pakatan Rakyat berkumpul untuk meraikan kemenagan manis mereka setelah bertungkus lumus berkempen selama sebelas hari

Pada masa yang sama, pihak BN yang kalah dalam pertarungan kali ini telah mengadakan sidang media di rumah kediaman rasmi Meneteri Besar Terengganu.

Dalam sidang tersebut Timbalan Perdana Menteri, Dato’ Seri Najib Tun Razak berkata, walaupun ia merupakan kekecewaan kepada BN namun tetap menghormati keputusan rakyat.

No comments: